مطلب خواندنی

برنامه ریزی :

محدود بودن منابع و نامحدود بودن نیازهای انسان همواره عاملی برای تحریک انگیزه و تفکر در انسان است که با این مقوله چکار کنیم .

سازمان ها نیز به عنوان واحدهایی که به دنبال تأمین نیازهای انسان همراه کاهش هزینه مبادله هستند همانند انسان به ضرورت برنامه ریزی پیش از پیش واقفند .برنامه ریزی اولین و مهمترین وظایف مدیران تلقی می شود و با سایر وظایف مدیریت ارتباط داشته ولی بیشترین ارتباط را با کنترل دارد. از سوی دیگر تشخیص فرصت ها وتهدیدات با برنامه ریزی میسر می شود.

برنامه ریزی عبارت است از شناخت وضع موجود و طراحی وضع مطلوب همراه با ارائه ساز و کارهای لازم برای تحقق اهداف ( وضع مطلوب ) .

سلسله مراتب یا هرم برنامه ها عبارت است از :

۱- رسالات                 ۲ - اهداف کلان               ۳- راهبردها      ۴- سیاست ها (خط مشی ها ) 

 ۵- قوانین و مقررات    ۶- برنامه عملیاتی            ۷- رویه          ۸- روش          ۹- بودجه

دامهای برنامه ریزی :

الف : دامهای اصلی فراروی برنامه ریزی :

۱- نارسایی جوهری :

این نارسایی زمانی پدیدار می شود که رسالات ، ارزشها ی اساسی ، فرصت ها و تهدیدات محیطی در فرایند برنامه ریزی در نظر گرفته نشوند .

۲- نارسایی فرایندی :

این نارسایی هنگامی بوجود می آید که نقص و ضعف در فرایند برنامه ریزی وجود داشته باشد . مثلاً عدم شناخت صحیح وضع موجود ، نقص در هدفگذاری ، نداشتن نیروی انسانی متخصص .

ب - سایر خطاها :

- تفویض کامل وظایف برنامه ریزی از سوی مدیر عالی به کارکنان به گونه ای که مدیر عالی اصلاً درگیر برنامه ریزی نشود.

- درگیر شدن مدیر عالی در جز ء جزء فرایند برنامه ریزی و مسائل اجرایی آن.

- طراحی هدف های مبهم و غیر قابل سنجش .

-عدم استفاده از برنامه ریزی بعنوان معیار واقعی ارزیابی عملکرد .

- انعطاف ناپذیری برنامه ها که باعث شکنندگی آنها می شود .

- مجزا قلمداد نمودن برنامه ریزی از سایر وظایف .

- عدم ارتباط بین برنامه ریزی و کنترل .

 

منبع : دکتر غلامعلی طبرسا



نکته های فرزامی :

اگر به هر یک از خطاها توجه نماییم هریک بطور مستقیم و یا غیر مستقیم به مدیران سازمانها بر می گردد .تصور براین بود که باید از بخش سایر خطاها ظاهراً کمتر احساس خطر میکردیم ولی وقتی با دقت به سایر خطاها توجه میکنیم نقش کوتاهی مدیران در شکل گیری این خطاها پررنگ تر میباشد.

 برای مثال فقط به چند عامل از سایر خطاها اشاره میکنم چون پرداختن به هر بخش از برنامه ریزی و مطالعات موردی مرتبط با آن آنقدر گسترده است که از حوصله این بحث خارج است.

- دوعامل اول سایر خطاها به مقوله افراط و تفریط مدیران در امر برنامه ریزی برمی گردد که بازهم مثل همیشه تأکید بر تعادل امری اجتناب ناپذیر می باشد.

- هدف های مبهم و قابل سنجش یکی از عواملی است که برخی مدیران برای پیچوندن اطرافیان به آن متوسل می شوند.آنها بازی با کلمات را به کار می اندازند غافل از اینکه بازی با کلمات برای افراد همسطح خودشون قابل هضم میباشد. چه اشکال دارد اگر ساده و بی ریا بتوانند بگویند چه برنامه هایی رو در دست اقدام دارند؟ الان کجاهستند و میخواهند به کجا بروند؟

آنهابراین باورندکه با بکار بردن کلمات دهن پرکن شأن خودرا بالا بردندولی بی خبر از آنند که جلوی دوربین مخفی اطرافیان خود قرار گرفتند .

منبع : آنچه از دل برآید، لاجرم بردل نشیند 


چشمان بارونی برحسین


شهادت سیدالساجدین امام زین العابدین

روایت گر قیام عاشورا را تسلیت عرض می نماییم .

روایت شده هنگام وضو رنگ رخسار مبارکش زرد می شد

وقتی از حضرت سوال می کردند چرا این حالت بر شما عارض می شود می فرمودند:

" آیا میدانید در پیشگاه چه کسی می خواهم بایستم ."



 

 این تصاویر تقدیم به بچه های دوست گلم که چند وقته ازشون بیخبرم و دلتنگشونم.

 

امیدوارم دوستم فک نکنه برا اون فرستادم چون مثلاً دوستم بزرگه به این چیزا احتیاج نداره .

 

     

" کوچولوهای خوشدل ،سینه زنی هاتون قبول "

 

معید عزیزم ؛ زهرا سادات نازنیم آفرین برشما "

                  

 " مرحبا به سپهر جونی بزرگ مرد دیار کتول "


-----------------------------------

بچه های مهربونم عزاداریهاتون قبول

و انشاء ا... قبول میشه

علیرضا عزیزم پرچمدار عزادارم حتماً دلت آروم گرفت

چون تموم سالنهای مدرسه رو دنبالم گشتی

و با اشاره متوجه ام کردی

که دوست داری پرچمدار عزادار اربابمون باشی.

-----------------------------------

امیرحسین مهربونم میدونی خیلی خوب طبل زدی

چون از روز اول محرم هرروز سراغ روز عزاداری رو ازم میگرفتی

و تو هم برای این نوکری انتخاب شدی .

-----------------------------------

آفرین بر همه شما چون زیبا عزاداری کردید.


و با قلب مهربان و دستان باسخاوت خود همه رو دعا کردید

 

" التماس دعا "


 

 

 

چشمان بارونی بر حسین فاطمه ( س ) :

 

حال و هوای زندگیمون،سیمای شهرمون،

 

حتی آسمونشم مثل آسمون دلمون دوباره مه آلود شد.

 

آره همه بغض کردندکی قراره چششون بارونی شه خدا میداند؟؟

 

همه میخواهندبه بلندای یک تاریخ برای علی اصغر شیرخوار،رقیه شیرین زبون،علی اکبر جوانمرد امام حسین ( ع )،ابوالفضل ساقی لشکر ، زینب  عمه صبور و همه و همه آه و ناله سر دهند .چون می دانیم  اشک بر امام حسین ( ع ) و فرزندانش باعث لطافت و صیقل دادن روح انسان می شود و نیز اشک بر او ست که اسلام را زنده نگه داشته است.

هر سال محرم که از راه میرسد شاهدم  که انرژی وصف ناپذیرو بدون برنامه ریزی ازقبل تعیین شده ای این شورحسینی را به انجام می رساند بدون این که حتی گردانندگان  آن دوره ای را گذرانده باشند و یا پیش بینی را انجام دهند .همه چیز خود جوش شکل میگیرد .از همه ابعاد .... که اگر مقایسه کنیم بارها دیدیم چه بسیار کارهای کوچک و بزرگی  که حتی با برنامه ریزی نقایصی را به همراه دارد ولی استثنائات محرم را همه شاهد بودیم .

عزیزانم از همین حالا سراغ پیرهن سیاه و طبل و سربند یا حسین خود را ازم میگیرند . آیا جزء این است که یک نیروی درونی و معنوی آنها را به این سمت می کشاند بدون این که در کلاس رسمی به این موضوع پرداخته باشیم و این است رمز ماندگاری قیام امام حسین ( ع ) .   


« مدیران فرزام »

 

تبریک روز دانش آموز

دانش آموزان گلم و فرشته های مهربونم ؛

 

13 آبان هر سال به نام شما آذین بسته شده است پس روزتون مبارک .

 

سلامتی و شادی شما آرزوی هر روزماست  

 

و برای اینکه برق شادی در چشمان شما موج زند

 

خستگی ناپذیر برایتان تلاش میکنیم .

 

برادر زاده های نازنینم ؛

 

به رسم ادب روزتان را ارج می نهم و

  

موفقیت شما را درمدارج بالای علمی آرزو میکنم

 

 

و تبریک عمه جونی تقدیم روی گل شما.

 


" هوالباقی "


" اهداء عضو ، اهداء زندگی "


فاطمه عزیزم ؛دوست مهربونم:


نمیدونم به شما تسلیت بگویم یا تبریک. تسلیت برای از دست دادن داداشی گلت که با تموم وجود درکت میکنم و در آستانه محرم حال و هوای دلت برای همیشه ابری شد. فقط یاد آوری خاطرات شیرین بودن با داداشیت لبخند تلخی را بر لبانت می نشاند. شاهد بودم در مشهد الرضا چطور یکی از خاطرات قشنگت را برای او شکل دادی. اونروزی برای شادکردن داداشی ما رو هم سهیم کردی.

به شما و خانواده محترمتان به خاطر دل بزرگتان تبریک میگویم ؛ اگرچه داداشی سن کمی داشت ولی نامش جاودانه ماند. چون به ما آموخت داشتن به دارایی نیست بلکه به وسعت دید و دل بزرگ است . دید وسیع هم سن و سال نمی شناسد. قافله امام حسین ( ع ) با سنین مختلف ماندگار شدند. نام جوان شما هم با تأسی از علی اکبر امام حسین (ع) حتماً جاودانه خواهد ماند. ازخداوند منان طلب آمرزش برای آن عزیز از دست رفته و صبر جمیل برای خانواده محترمتان و صبوری حضرت زینب (س ) را برا فاطمه عزیزم مسئلت دارم .


 « صلوات برای شادی روح بلند داداشی فاطمه عزیزم »

مطلب خواندنی

سرمایه روانشناختی : 

 

امروزه در کنار سرمایه انسانی و اجتماعی، سرمایه روانشناختی را می­توان به عنوان مزیت رقابتی در سازمانها در نظر گرفت. شاید در سالهای قبل سرمایه های ماشینی سازمان حرف اول را در میدان رقابت می زدند، اما اکنون آنچه سازمانها را از یکدیگر متمایز می سازد، سرمایه های انسانی آنها است. اما در این میان چرا بعضی سازمانها از این سرمایه بهره بیشتری می­برند. پاسخ به این سوال به میزان آشنایی افراد از انسانها بستگی دارد. آنچه در دوران ماشین بیشتر بر آن تکیه می شد، ماشین و عدم توجه به نیازهای انسانی بود، اما با شکست این ایده کم کم جا برای توجه به نیازهای انسانی باز شد.

نباید فراموش کنیم که انسانها ماشین نیستند و دارای ساخت روانی پیچیده ای هستند که بسیار بسیار بر روند کاری آنها اثر گذار است. ساخت روانی که از آن می توان تحت عنوان سرمایه روانشناختی سازمان نام برد. اما سوالی که مطرح می شود آن است که منظور از سرمایه های روانشناختی سازمان چیست؟

از آنجا که سرمایه های روانشناختی سازمان بسیار گسترده اند، در زیر به بخشی از آنها اشاره می­کنیم.

تاب آوری، خودکارآمدی، مثبت اندیشی، توانایی حل مساله، مدیریت استرس و فشار روانی، مدیریت خشم، تفکر انتقادی، توانایی حل تعارض و توانایی کار تیمی، انگیزش پیشرفت و آگاهی های اجتماعی.....

تمام این توانایی های روانشناختی نه تنها به فرد کمک می کند، بلکه به سازمان کمک می کند تا افرادی داشته باشد که از لحاظ بهداشت روانی در سطح خوبی باشند و بتوانند هم سو با اهداف سازمان فعالیت کنند. آنچه در مورد سرمایه روانشناختی سازمان نوید بخش است، آن است که در دو مرحله قابل بررسی است. مرحله اول زمانی است که می خواهیم فردی را استخدام کنیم، در اینجا می توانیم افراد را از فیلتر روانشناختی عبور دهیم و مرحله بعد در زمان توانمند سازی کارکنان است که می توانیم آنها را برای این توانایی ها آموزش دهیم. اما نباید از خاطر دور سازیم که تنها با تکیه بر رویکردهای عمومی و سازمانی نمی توان افرادی توانمند داشت. سازمانی که افراد را بصورت جزء مورد توجه قرار نمی دهد مانند معماری است که برجی بلند بدون پی ریزی مناسب ساخته است. برجی که در هر لحظه امکان ریزش دارد.

منبع : امیرآبادی دکترای روانشناسی – مدیران ایران

 


 

برداشت آزاد :  

مطلب فوق سر شار از نکته هایی است که هر جمله آن ساعتها مرا به تفکر وامی دارد.در این متن از عواملی چون تاب آوری، خودکارآمدی، مثبت اندیشی، توانایی حل مساله، مدیریت استرس و فشار روانی، مدیریت خشم، تفکر انتقادی، توانایی حل تعارض و توانایی کار تیمی، انگیزش پیشرفت و آگاهی های اجتماعی..... سرمایه های روانشناختی سازمان یاد شده است .

و واقعاً موندم درمورد کدام بنویسم که مورد دیگر از نظر ارزشی کم اهمیت جلوه نکند .با وجود اهمیت همه عوامل فوق ،موضوع انگیزش کارکنان شاید نکته ای باشد که اگر ما بعنوان مدیریک سازمان درست به آن بپردازیم اثرات مثبت ان را بر روی عوامل دیگر خواهیم دید.

اینکه ما باید با راهکارهای علمی به دنبال ایجاد انگیزه صحیح در کارکنان و نه سلب انگیزه از آنان باشیم  برکسی پوشیده نیست و بالاترین مهارت یک مدیر می باشد . درکنار انگیزه های مادی که آبراهام مازلو سالها قبل به آن پرداختند و هنوز هم به دلالیل شرایط خاص این انگیزه نقش خود را ازدست نداده ولی ما در کلاسهای ارشد خود به اجماع فکری رسیده بودیم که از مرحله احترام نیازهای مازلو هرم جدیدی از نیازها شکل می گیرد که از انگیزاننده های معنوی تشکیل شده و بیشتر به ابعاد روانشناختی کارکنان در سازمان بر می گردد واگر ما با روش برابر به کارکنان بنگیریم و عدالت را در کارکنان رعایت نکنیم مطمئناً کارکنان بی انگیزه ای را در سازمان خود درکوتاه مدت و بلند مدت پرورش می دهیم که جای تأمل دارد.

و نکته آخر که به دلیل اهمیت اصل مطلب آقای دکتر را بیان میکنم و باید به آن توجه وافری داشته باشیم :

آنچه در مورد سرمایه روانشناختی سازمان نوید بخش است، آن است که در دو مرحله قابل بررسی است. مرحله اول زمانی است که می خواهیم فردی را استخدام کنیم، در اینجا می توانیم افراد را از فیلتر روانشناختی عبور دهیم و مرحله بعد در زمان توانمند سازی کارکنان است که می توانیم آنها را برای این توانایی ها آموزش دهیم. اما نباید از خاطر دور سازیم که تنها با تکیه بر رویکردهای عمومی و سازمانی نمی توان افرادی توانمند داشت. سازمانی که افراد را بصورت جزء مورد توجه قرار نمی دهد مانند معماری است که برجی بلند بدون پی ریزی مناسب ساخته است. برجی که در هر لحظه امکان ریزش دارد.

منبع : ناخنکهای فرزامی

تولد ابوالفضل عزیز

 

  

ابوالفضل عزیزم ؛

 امروز با فرشته های مهربون مدرسه ام در طلوع آمدنت دست به دعا شدیم  و آرزو کردیم قدمت پر از خیر و برکت باشد و چراغ همه ی خونه های همیشه روشن باشد و جای بابای مهربونت را با صلوات و سلام به برکت حضورت سبزتر از همیشه نمودیم .

 

 


 

ابوالفضل عزیزم ؛ عمه خاله جونی تولدت مبارک

 

 


 

 

قربونت  برم ؛ اینم هدیه ناقابل از طرف عمه خاله جونی

 

 

 

"  وروجک ها خیییلی بلایین شما هم خوشحالین "

 

 

 

دوستای گلم بفرمایین پذیرایی شین .

فقط یادتون باشه برای صرف کیک به مدیریت

وب انتظار منتظر بابای ابوالفضل عزیزم تشریف ببریداین پیش غذاست .

زیاد نخوریداااا واسه بقیه عزیزانم هم بذارید .خوب نداری دگه   

 

 

ابوالفضل جونی ؛ تفلد تفلد تفلدت مبارک
 

 


با تشکر از هدیه مدیریت محترم وب " پرستار آنلاین "    " آزده جون عزیزم"


با تشکر از هدیه مدیریت محترم وب " سخنی با صاحبدلان " " سرکارخانم جمشیدی عزیز"




با تشکر از هدیه مدیریت محترم وب " تنها


 

تا درودی دیگر بدرود

 

پادشاهی با یک چشم و یک پا:    

پادشاهی بود که فقط یک چشم و یک پا داشت. پادشاه به تمام نقاشان قلمرو خود دستور داد تا یک پرتره زیبا از او نقاشی کنند. اما هیچکدام نتوانستند؛ آنان چگونه می‌توانستند با وجود نقص در یک چشم و یک پای پادشاه، نقاشی زیبایی از او بکشند؟

سرانجام یکی از نقاشان گفت که می‌تواند این کار را انجام دهد و یک تصویر کلاسیک از پادشاه نقاشی کرد. نقاشی او فوق‌العاده بود و همه را غافلگیر کرد. او شاه را در حالتی نقاشی کرد که یک شکار را مورد هدف قرار داده بود؛ نشانه‌گیری با یک چشم بسته و یک پای خم شده.

چرا ما نتوانیم از دیگران چنین تصاویری نقاشی کنیم؛ پنهان کردن نقاط ضعف و برجسته ساختن نقاط قوت آنان.  

 شما کارمندان خود را چگونه نقاشی می‌کنید؟

 نکته : جالب اینه که ما هربار از یه ور بام میافتیم . آخه کسی نیست به ما هشدار بده متعادل بودن  چیز جالبی است .گاهی نقاط قوت برخی از افراد را خیلی پررنگ تر از معمول و نقاط  ضعف طرف مقابل را بعنوان یک  ابزار نادرست استفاده میکنیم که از بقیه افراد در سطوح دیگر فراموش میکنیم . درحالیکه  که ما رهبرهمه افراد با همه توانمندی ها هستیم و این رفتار ما نه تنها در گروه اخیر بلکه در دو دسته اول نیز باعث نامتعادل شدن توقعات میگردد.


 

اینم یه نوع شیوه مدیریت :          

دو خلبان نابينا که هر دو عينک‌هاي تيره به چشم داشتند، در حالي که يکي عصايي سفيد در دست و ديگري به کمک يک سگ راهنما حرکت مي‌کرد در کنار سايرخدمه پرواز وارد هواپيما شدند. با دیدن این صحنه، صداي خنده ناگهاني مسافران فضا را پر کرد. اما در کمال تعجب دیدند که دو خلبان به سمت کابين پرواز رفته وپس ازمعرفي خود و خدمه پرواز، و اعلام مسير، ازمسافران خواستند کمربندهاي خود را ببندند. در همين حال، زمزمه‌هاي توام باترس و خنده در ميان مسافران شروع شده وهمه منتظر بودند، يک نفر از راه برسد و اعلام کند اين ماجرا يک شوخي يا  دوربين مخفي بوده است. اما در کمال تعجب و ترس، موتور هاروشن و هواپيما شروع به حرکت روي باند کرده و کم کم سرعت گرفت. هر لحظه بر ترس مسافران افزوده مي‌شد چرا که مي‌ديدند هواپيما باسرعت به سوي گودالی که در انتهاي باند قرار دارد مي‌رود.هواپيما همچنان به مسيرخود ادامه مي‌داد و به لبه درياچه نزدیک شده بودکه مسافران از ترس شروع به جيغ وفرياد کردند که ناگهان هواپيما از زمين برخاست و سپس همه چيز آرام آرام به حالت عادي بازگشته و آرامش در ميان مسافران برقرار شد.دراين موقع در کابين خلبان، يکي ازکورها به ديگري گفت:

«يکي ازاین روزها که مسافرها چند ثانيه ديرترجيغ بزنندکارهممون تمومه!»

نکته:چقدرخوب میشداگرمعیارهاواستاندارهایی برای هدایت ورهبری سازمانها وجود داشت .اصلا ً موندم واسه چی رشته مدیریت را بعنوان یه رشته دانشگاهی  ایجاد کردند؟؟!!! همین که روابط فامیلی و خانوادگی و فکری محکمی در جامعه ما وجود داشته باشد مدیریت ها شکل میگیرد. چرا این همه هزینه تحصیل در یک رشته صورت گیرد.خیلی ضرورت نداره هااااا .

مگه ما دنبال راهکارهای صرفه جویی در اقتصاد نیستیم؟؟اینم یه راهیه باورکنید. 

 منبع : راستش همشون از مدیران ایران به جزء نکته هاش

 


 

 لبخندی  از طرف و برای شادی روح همیشه شاد مدیران فرزام 

 

رئيس كيست؟

رئيس كسي است كه وقتي شما زود مي‌آئيد اودير مي‌آيد و وقتي شما ديرمي‌آئيد اوزودمي‌آيد.

Some one who is early when you are late and late when you are early

 

تا درودی دیگر بدرود.زودزودبر میگردم .دلواپسم نشیناهمین دورو برام 

 

  

   

 ببخشید این پستم  زیاد شد میدونید گفتم تا برگردم مشغول باشید مثل آجیل ...

عید غدیر

  عاشقان ، عیدتان مبارک باد


 


               در غدیر خم، بیا کامل شویم

 

    یا علی (ع) گوییم و صاحبدل شویم


               با علی، نور خدا، بیعت کنیم

 

                             عشق را در قلب خود، دعوت کنیم